آخر شما بگویید: سوزاندن قرآن ها و ممنوعیت نَقل حدیث رسول خدا(ص) از سویی و جعل روایات متعدّد برای پائین آوردن مقام پیامبر(ص) به دست یهودیان، مگر چیزی هم از دین باقی می گذارد؟ در دوران عثمان بن عفان، فساد مالی بیداد می کردخلیفه ی سوم می گفت: «ما هر قدر احتیاج داشته باشیم از بیت المال بر می‏داریم اگرچه دماغ عده ‏ای به خاک مالیده شود.»(1)

علاوه بر آن، وضعیت دین هم در هم ریخته بود. غیر از شکنجه و تبعید یاران واقعی امام علی (ع)، از جمله ابوذر، عمّار، عبدالله بن مسعود و دیگران، اتّفاقات بسیاری برای یاوران رسول خدا(ص) افتاد.
 برای مثال، خلیفه، دستور داد تا مستمری یکی از شیعیان را قطع کنند، پای او را بِکِشند و دنده اش را بشکنند؛ چرا که او اعتراض کرده بود که خلیفه حق ندارد قرآن ها را بسوزاند.(2) این هم از وضع حمایت از انصار و مهاجران. این وضعیت را به تصویر کشیدیم که بفهمید چرا حضرت علی(ع)، مرد عادل روزگاران، نماینده ای به سوی عثمان فرستادند و بارها و بارها حقوق مسلمانان را به او یادآوری فرمودند.
 این نماینده، امام حسن مجتبی(ع) بودند. کسی که بعد از امیرالمؤمنین(ع) عهده دار مسئولیت مسلمانان شدند.(3) بعد از تذکّرهای مکرّر، خلیفه سرانجام به امام حسن(ع) گفت:
«پدرت تصور می‏ كند كه احدی آگاهی ندارد؛ ولی ما به آنچه انجام می‏ دهیم، آگاه هستیم. بنابراین دست از سر ما بردار.»(4)

بدین ترتیب، نامه ها و پیغام های امام علی(ع)، ادامه نیافت. مجروح شدن امام حسن(ع) در مقابله با قاتلان عثمان  ماجرای قتل عثمان، ماجرای پیچیده و دنباله داری است؛ از فتوای عایشه به قتل او(5) تا محاصره ی خانه اش، از سنگ پرانی طلحه به صورت ناشناس(6) و قتل عثمان به دست دو نفر از محاصره کنندگان، همه و همه فتنه ی سختی بود که همگی مسلمانان با آن درگیر شده بودند؛ امّا دود آن به چشم آل علی(ع) رفت. بگذریم! بعد از محاصره ی خانه ی عثمان توسط مردم خشمگین، حضرت علی(ع) به دو فرزند خودشان دستور دادند که با شمشیر در مقابل قاتلان بایستند و به آنها فرمودند: «اجازه ندهید کسی به خلیفه دست بیابد.»(7)

در گیر و دار مقابله با محاصره کنندگان، امام حسن(ع) از سرشان خون جاری شد، امام حسین(ع) مجروح شدند و قنبر، غلام امام علی(ع) نیز با سر شکسته به دفاع از امر امیرالمؤمنین(ع) مشغول بود.(8) در قسمتهای بعد خواهیم دید که امام حسنی که در دفاع از عثمان مجروح شدند، چگونه آماج تهمت ها و تهدیدهای قاتلان حقیقی گردیدند؛ ان شاء الله.


پی نوشت:
1. شرح نهج البلاغه ابن ابی‏الحدید، ج 3، ص 39 و 40؛ به نقل از مقاله ی «وقایع دوران خلافت عثمان»، از سایت تخصصی و مرجع پارسی گلد به آدرس   
2. تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 56؛ به نقل از دایرة المعارف تشیع، نشر شهید سعید محبی، 1384، ج 11، ص 162.
3. عقدالفرید، ج 5، ص 58؛ به نقل از مقاله ی «مسؤولیت‏های امام حسن علیه‏السلام در دوران پدر»، اثر محمّدجواد طبسی، کوثر ، خرداد 1379، شماره 39؛ به نقل از سایت تعلیمات اسلامی واشنگتن
4. همان.
5. عایشه در پی برخوردهای لفظی و دل پری که از عثمان داشت، این فتوا را صادر کرد: «اقتلوا نعثلاً فقد کفر؛ این کفتار پیر را بکشید که کافر شده است.»؛ طبری، ج 4، ص 474؛ شرح نهج البلاغه ی ابن ابی الحدید، ج 2، ص 77؛ به نقل از عسکری، سیّد مرتضی، «سقیفه»، قم، دانشکده اصول دین، 1387، ص 218.
6. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 2، ص 404؛ به نقل از عسکری، سیّد مرتضی، همان، صص 225-226.
7. انساب الاشراف، ج 5، ص 69؛ به نقل از همان کتاب، ص 225.
8. همان.

پ.میعاد

درمجموعه مطالب کریم ترین برآنیم که به معرفی شخصیت و تاریخ امامت دومین امام شیعیان، حضرت حسن مجتبی(علیه السلام) بپردازیم؛ ان‌شاءالله.
 
mastoor.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :

موضوع :
 ,  ,